شرح وظایف مدیر فروشگاه اینترنتی

دبیر سایت دوشنبه 3 شهریور 1399 - 10:01
شرح وظایف مدیر فروشگاه اینترنتی
مدیریت فروشگاه انلاین با مدیریت یک سایت غیر فروشگاهی و همچنین با مدیریت یک فروشگاه فیزیکی بسیار متفاوت است.

نکته ای که باید در اول نوشته روشن کنیم این هست که عنوان های مختلفی که برای مدیریت یک فروشگاه اینترنتی مطرح می شه چی هست و چه فرق هایی با هم دارند:

مالک (یا مالکین): کسی که هزینه های پروژه را تامین می کند. مالک ایده، نرم افزار و کلیه دارائی های پروژه است. هزینه های را پرداخت و سود پروژه برای او (یا تیم مالکین) است. مالک یا یکی از مالکین می تواند مدیر پروژه هم باشد که در نهایت مجری تصمیمات هیئت مدیره خواهد بود. در صورت نبود هیئت مدیره، خود به تنهایی مسئول سود و زیان فروشگاه خواهد بود.

ادمین: غالبا این عنوان برای کسی که مدیر فنی فروشگاه یا مدیریت سایت فروشگاهی را دارد اطلاق می شود. او یک شخص تکنیکال است که مسئولیت های فنی بر عهده اوست. خواه برنامه نویس و طراح سایت باشد یا تصمیم گیرنده و ناظر امور فنی سایت باشد. تصمیم گیری های فنی در مورد استفاده از نرم افزار، سیستم های فنی مورد استفاده در سایت با نظر او گرفته می شود.

مدیرعامل: اگر فروشگاه به صورت شرکت رسمی اداره می شود، مدیریت فروشگاه عنوان مدیر عاملی را خواهد داشت. در این صورت تصمیمات اصلی و طرح و برنامه ها، در هیئت مدیره طرح و اتخاذ تصمیم می شود و مدیرعامل مجری مصوبات هیئت مدیره می باشد.

مدیر فنی: همان تعریف ادمین را دارد.

با این تعاریف برسیم به تقسیم بندی فعالیتهای یک فروشگاه اینترنتی و جزئیات وظایف هر پست سازمانی:

تیتر وظایف مدیر فروشگاه اینترنتی

الف) مدیریت بازرگانی
ب) مدیریت فنی
ج) مدیریت بازاریابی
د) مدیریت مالی، اداری و نیروی انسانی
ه) مدیریت روابط عمومی و امورمشتریان 

تفصیل شرح وظایف مدیر فروشگاه اینترنتی

الف) مدیریت بازرگانی

  • تامین کالا
  • مدیریت انبار
  • تداوم و پایداری کالا در انبار
  • تامین کالای امانی
  • ارتباط دائمی با تامین کنندگان و افزایش کالا در سایت
  • مدیریت انبار
  • مدیریت ارسال کالا و تحویل به مشتری

ب) مدیریت فنی فروشگاه اینترنتی

  • مدیریت محتوی (تولید و انتشار محتوی برای محصولات، محتوی برای بخش بلاگ) شامل متن و عکس و ویدئو
  • مدیریت ساختاری سایت (کم و زیاد کردن بخشها)
  • مدیریت گرافیکی و بیرونی سایت

 به نظر می رسد یک نکته مهم در این بخش می تواند مورد بحث قرار بگیرد:

از چه سیستم نرم افزاری (CMS) برای مدیریت سایت استفاده کنیم؟

بدون شک بحث بر سر اینکه وردپرس خوب است یا پرستا شاپ؟ فروشگاه ساز شاپفا قوی تر است یا سیستم دنابیز، نتیجه روشن و قطعی ندارد.

تجربه نشان داده سیستم نرم افزاری پایدار، رو به رشد و در حال توسعه برای هر سایتی مناسب است ولی مهمتر از همه، استفاده درست از ابزارهای موجود در هر کدام از سیستم های موجود در بازار می تواند عامل شکوفائی کسب و کار شود.

شما به عنوان صاحب کسب و کار دو راه دارید:

- تلاش برای کسب مهارت و تجربه در مدیریت فنی سایت بعد از تحویل سایت از تیم طراحی، تسلط شخصی به بخشهای مختلف سایت و آموزش همکاران آتی و به روز نگهداشتن سیستم نرم افزاری

- استخدام نیروی انسانی برای مدیریت سایت (تولید و انتشار محتوی، بهسنه سازی سای (سئو)، مدیریت فنی سفارشات. 

در هر صورت سایت علاوه بر مدیریت محتوی و سفارشات، نیاز به پشتیبانی فنی مثل تهیه بک آپ، به روز کردن نرم افزار و ماژول ها و ابزارهای تکمیلی استفاده شده دارد. این کار در سایت سازها به سادگی و بدون هیچ هزینه اضافه ای انجام  می شود و شما در طول مدت فعالیت قادر به دریافت جدیدترین امکانات، و نیز  خدمات پشتیبانی هاست هستید. شاید این نکته، یکی از امتیازات مهم سیستم های فروشگاه ساز می باشد.

دنابیز یک تفاوت دیکر با سایر فروشگاه سازها و سایت سازها دارد و آن اینکه براساس تجربه ده سال گذشته، ارائه نرم افزار (CMS) در اکثر موارد به ایجاد یک فروشگاه اینترنتی موفق نمی انجامد. سختی کار با نرم افزارهای جانبی برای اکثر افراد عادی، مثل کار با فتوشاپ برای اندازه کردن و مرتب کردن لوگوها و ایگونها و اسلایدها به قدری عذاب آور است که غالبا افرادی که به خرید نرم افزار مبادرت کرده اند، در همان ابتدا عطای فروش اینترنتی را به لقایش می بخشند. در دنابیز، کلیه کارهای اولیه، مثل درج لوگو و طراحی و درج اسلایدها و بنرهای مورد نیاز، تعداد 30 تا 100 محصول برای تست و شروع کار و همچنین دریافت نماد الکترونیک و درگاه بانکی را بر عهده می گیرد و خریدار یک سایت اماده فروش محصول دریافت می کند. این کار در کم ترین زمان، باعث سرعت بخشیدن به نیازهای مشتری می باشد.

ج) مدیریت بازاریابی دیجیتال فروشگاه اینترنتی

  • آشنایی با اصول سئو و مدیریت و نظارت بر اجرای صحیح برنامه بهینه سازی برای گوگل
  • آشنائی با ابزارهای دیچیتال مارکتینگ
  • طراحی کمپین های تبلیغاتی کوتاه مدت، بلند مدت و خاص
  • نظارت بر اجرای برنامه های تبلیغاتی

 

د) مدیریت مالی، اداری و نیروی انسانی فروشگاه اینترنتی

  • مدیریت امور مالی فروشگاه
  • مدیریت تسویه مشتریان و تامین کنندگان
  • مدیریت نیروی انسانی فعال در پروژه فروشگاهی
  • اخذ مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت

 

ه) مدیریت روابط عمومی و امور مشتریان فروشگاه اینترنتی

  • مدیریت اطلاع رسانی های عمومی
  • مدیریت مشکلات فرایندهای فروش و تحویل
  • ارتباط با مشتریان
  • بررسی شکایات مشتریان
  • ارزیابی رضایتمندی مشتریان

یکی از ایتم های موثر در افزایش فروش در فروشگاه اینترنتی، استفاده از ابزار گفتگوی آنلاین است. تجربه شخصی من این است که اغلب فروشگاه ها و سایتهایی که برای پاسخ سریع به مراجعین و تسهیل در ارتباط از این امکان استفاده می کنند، اغلب پشتیبان آنلاین پشت سیستم وجود ندارد و حتی با دریافت پیام و شماره برای پیگیری، هرگز کسی پیگیری نمی کند.
این ابزار به مشتری کمک می کند که ابهام یا سوال اساسی او که در سایت موجود نبود یا او آن را پیدا نکرده است، پاسخ روشن و شفافی داده شود و این تصمیم گیری را تسهیل می کند.

اگر قرار است از روش و ابزاری در هر قسمت استفاده کنید، در صفحه تماس با ما، مخاطب را به نوشتن کامنت  ترغیب می کنید، در بخش پشتیبان انلاین، آمادگی برای گفتگو را اعلام می کنید، حداقل در ساعاتی از روز که معمول است (معمولا 9 تا 17 هستند ولی من 9 تا 23 را توصیه می کنم) کارمند مشغول به کار باشد، حتما سوالها به فوریت پاسخ داده شود. 
سرعت عمل در پاسخ گوئی به مشتریان این سیگنال را به مخاطب ارسال می کند ما هستیم، کسب و کار زنده است و فعال، ما داریم کار میکنیم و درخواست شما پشت گوش نمی افتد. ارتباط محترمانه و در حد چارچوب های اجتماعی، می تواند برای کسب و کار شما اتیکت خوبی به همراه بیاورد. 

فروشگاه اینترنتی دارید و در اداره آن مشکل دارید؟

در تولید محتوای فروشگاه یا گرفتن اینماد نیاز به کمک دارید؟
در طراحی لوگو و تصاویر اصلی سایت مایل به استفاده از خدمات ما هستید؟

با من تماس بگیرید: 09120245731 (برای شروع بهترین راه پیام صوتی یا متنی و توضیح و معرفی موضوع در واتساپ است)

 این مقاله به روز می شود ... 

 

نظرات
    ارسال نظر
    به انگلیسی وارد شود